DE RESPONSIVE i-COCKPIT

In een zelfrijdende auto maken de inzittenden op een andere manier gebruik van het interieur. Dit vereist een nieuwe vorm van creativiteit in het ontwerp.
Met de PEUGEOT Instinct Concept en de Responsive i-Cockpit bouwen we voort op de elementen die onze nieuwste modellen tot een succes hebben gemaakt. We zorgen ervoor dat de bestuurder op een nieuwe manier plezier beleeft aan het rijden. Dankzij de bediening, het interieurontwerp of het design. Een zelfrijdende auto kan wel degelijk mooi zijn en rijplezier bieden.

Matthias Hossann, verantwoordelijke concept cars van PEUGEOT

EEN INNOVATIEF ONTWERP

i

Tijdens de overgangen tussen de Drive- en de Autonome-modus verandert de bestuurdersplaats op geraffineerde wijze. Het compacte stuurwiel en het paneel met de toggle switches klappen weg in het dashboard. Tegelijkertijd verdwijnt het gaspedaal in het schutbord. Bij elke geactiveerde modus behoudt de bestuurder de controle over de auto. In de Drive-modus is dat logisch. In de Autonome -modus is dat minder vanzelfsprekend. Met de i-Device, die bij het 9,7 inch scherm in de middenconsole is geplaatst, kan de bestuurder ingrijpen. Met één beweging haalt de bestuurder een voorligger in of schakelt van Soft over op Sharp. In de Drive-modus levert het holografische instrumentenpaneel informatie over bijvoorbeeld de wagensnelheid, de verdeling van de energiestromen van de PHEV-aandrijflijn en de laadtoestand van de tractiebatterij. Digitale spiegels waarschuwen voor de aanwezigheid van voertuigen in de dode hoeken van de auto. In de Autonome -modus krijgt de bestuurder andere informatie, aangezien nu alleen de tijd van belang is. De resterende rijtijd tot de bestemming en de actuele locatie van de auto op de route zijn voor alle inzittenden zichtbaar. De vier modi hebben elk hun eigen ambiance. Naast de getoonde informatie bestaat een ambiance uit specifieke instellingen voor de stoelen, de verlichting en de geluidsinstallatie.

ONTWERP EN MATERIALEN

i

In de Responsive i-Cockpit heeft elke inzittende van deze compacte auto een individuele zitplaats. De door de vliegtuigindustrie geïnspireerde stoelen vormen hiervan een belangrijk element. Het frame van deze stoelen is gescheiden van de delen die in contact staan met het lichaam: de zitting, de rugleuning en de hoofdsteun. Het fraaie aluminium frame is vast gemonteerd. Het is echter wel mogelijk om de hoek van de zitting, de rugleuning en de hoofdsteun te verstellen. De inzittende bepaalt zelf welke instelling past bij zijn activiteiten: een gestrekte positie om uit te rusten, rechtop zitten om te rijden of een tussenstand om een film te kijken of te werken. Alle inzittenden kunnen met de auto communiceren via een chatbot, een persoonlijke assistent die allerlei taken kan uitvoeren. Door commando's te geven kunnen de inzittenden bijvoorbeeld bioscoopkaartjes reserveren of online shoppen.

De materialen nodigen uit om de beschikbare tijd op een andere manier te besteden. De vloer is bekleed met een dunne laag zacht aanvoelend beton. Een uitnodiging om de schoenen uit te doen en te ontspannen. Een 3D-stof, waarmee de zijpanelen van de middenconsole, de portierpanelen, de zitting en de rugleuning van de stoelen zijn bekleed, ondersteunt het lichaam. De comfortabele hoofdsteunen zijn bekleed met leder en een soepele 3D-stof.

/image/71/0/hd-peugeot-g17-inter-lateral-drive-v2.174710.jpg /image/70/9/hd-peugeot-g17-inter-lateral-autonome-v2.174709.jpg