ONYX - HYbrid4-TECHNOLOGIE

Peugeot ONYX - concept car

3.7 V8 HDi FAP HYbrid4-MOTOR

Peugeot ONYX - 3.7 V8 HDi FAP HYbrid4 motor

De Onyx heeft een innovatieve structuur die is ontwikkeld met de knowhow van Peugeot Sport en de R&D-afdeling van de PSA Groupe.

De centrale structuur van koolstofvezel bestaat uit slechts twaalf onderdelen. De subframes voor en achter zijn erin geïntegreerd. De torsiestijfheid en het gewicht (amper 100 kg) van de structuur zijn hierdoor geoptimaliseerd.

De 3,7 liter V8 HDi FAP HYbrid4-motor en de ophanging zijn rechtstreeks op de koolstofvezel structuur gemonteerd en komen voort uit de ervaringen van Peugeot Sport op circuits overal ter wereld.

De V8 die via NACA-inlaatopeningen vanaf het dak wordt gekoeld, brengt zijn 600 pk via een sequentiële 6-versnellingsbak over op de achterwielen.

Een vermogen dat optimaal tot zijn recht komt door de compacte proporties van de auto: 4,65 m lang, 2,20 m breed, 1,13 m hoog en 1100 kg licht. De 20 inch-velgen, die zijn geschoeid met speciaal ontwikkelde Michelin-banden in de maat 275/30 vóór en 345/30 achter, zijn met de structuur verbonden via dubbele driehoekige draagarmen en een inboard-ophanging voor en achter.

De intelligente HYbrid4-technologie wint kinetische energie terug tijdens het remmen. Die energie wordt opgeslagen in de lithium-ionbatterijen en later automatisch weer afgegeven tijdens acceleraties, met een boost van tot wel 80 extra pk. Die functie werkt vrijwel onmerkbaar voor de bestuurder, iets wat voor de ontwikkelaars een ware uitdaging vormde. De motorbouwers zijn immers uitgegaan van een competitiemotor die is ontworpen om onder extreme omstandigheden optimaal te presteren.

Met minder dan 2 kg per pk levert de Onyx topprestaties, zonder dat dit ten koste gaat van zijn zuivere en elegante stijl. Om dat mogelijk te maken is de Onyx voorzien van een vlakke koolstofvezel bodem die voor een krachtig grondeffect zorgt. Zo konden de aerodynamische elementen tot het strikte minimum worden beperkt via extensies van de koolstofvezel structuur en door de beweegbare achterspoiler voor extra downforce op de achteras bij het remmen. Voor de remkracht zorgen vier koolstof schijfremmen met een diameter van 380 mm vóór en 355 mm achter.