/image/89/9/l500_r_hybrid_dynamique_01_1280x445_v3.44899.jpg

Op 30 mei 1916 schreef Dario Resta met zijn PEUGEOT L45 de mythische 500 mijl van Indianapolis op zijn naam met een gemiddelde snelheid van 135 km/h.
100 jaar later brengt PEUGEOT een eerbetoon aan het bijzondere team van de "Charlatans".

De PEUGEOT L500 R HYbrid

EEN ULTRASPORTIEVE CONCEPT CAR


De PEUGEOT L500 R HYbrid ligt zo dicht mogelijk op het asfalt zodat het volle potentieel al vanaf de eerste meters kan worden benut. Met zijn grote spoorbreedte, hoogte van slechts 1 meter en gewicht van 1000 kg levert de PEUGEOT L500 R HYbrid duizelingwekkende prestaties: hij sprint in 2,5 seconden van 0 naar 100 km/h en legt de 1000 m vanuit stilstand af in 19 seconden. Voor de aandrijving zorgt een door Peugeot Sport ontwikkelde plug-in benzinehybride-aandrijflijn met een vermogen van 500 pk. Deze aandrijflijn, afgeleid van die van de 308 R HYbrid, koppelt twee elektromotoren (één voor en één achter) aan een 270 pk benzinemotor en levert daarmee een koppel van maximaal 730 Nm. Het design van de PEUGEOT L500 R Hybrid kenmerkt zich door de lijnen die vanuit de leeuw in de grille via de cockpit naar de - als knipoog naar zijn illustere voorganger - puntige achterzijde lopen, waarin de drie voor het hedendaagse PEUGEOT-design zo kenmerkende klauwen zijn geïntegreerd.

HOLOGRAFISCHE PEUGEOT i-COCKPIT®

/image/90/9/l500_r_hybrid_inter02_600x400.44909.jpg

De PEUGEOT L500 R HYbrid is een racewagen die de rijsensaties versterkt en de coureur zich één laat voelen met de auto. De bolide heeft een gesloten cockpit die en zwevende capsule vormt in het carrosserieontwerp.


In het interieur hebben de stylisten een futuristisch concept gecreëerd dat zich concentreert rondom een ultrasportieve versie van de PEUGEOT i-Cockpit®, met een in het ontwerp geïntegreerd klein stuurwiel en twee hologrammen die de coureur via twee "discuswerpers" voorzien van rijinformatie. Voor een optimale stroomlijn hebben de teams van PEUGEOT het oorspronkelijke ontwerp van de L45, dat twee zitplaatsen had, omgevormd tot een eenzitsontwerp waarbij een virtuele co-piloot via een augmented reality-headset de race kan meebeleven.


De L500 R HYbrid is een PEUGEOT uit het verleden, van het heden en van de toekomst.

EERBETOON AAN DE OVERWINNINGEN VAN PEUGEOT

/image/91/0/l500_r_hybrid_dynamique_04_450x310.44910.jpg


De PEUGEOT L500 R HYbrid is een eerbetoon aan de L45 en een roemrijke periode voor PEUGEOT in de Verenigde Staten: het merk met de leeuw won er drie keer de 500 mijl van Indianapolis, op het op één na oudste racecircuit ter wereld. De L45 (vanwege de 4,5 liter motor) was de opvolger van de L76 die in 1912 werd ontworpen door een team van stoutmoedige jonge coureurs, de "Charlatans": zij bouwden in de periode tot en met 1919 een serie racewagens die een nieuw tijdperk in de ontwikkeling van wedstrijdmotoren zouden markeren. De L76 was de eerste auto ter wereld met een viercilindermotor met 4 kleppen per cilinder en een dubbele bovenliggende nokkenas. Daarmee kan hij worden gezien als de eerste moderne racewagen, met een top van maar liefst 190 km/h! Aan het stuur van de eerste PEUGEOT-racewagens - de L76, L57, L3 en L45 - boekten de "Charlatans" wereldwijd grote successen op circuits en in races. De namen van de coureurs Georges Boillot, Jules Goux en Paolo Zuccarelli en van de ingenieur Ernest Henry staan heden ten dage nog synoniem voor innovatie en durf. Dit Amerikaanse succesverhaal markeerde de start van een serie indrukwekkende overwinningen van de teams van PEUGEOT SPORT in de Verenigde Staten: Ari Vatanen (1988) en Robby Unser (1989) wonnen de legendarische Pikes Peak International Hill Climb met de PEUGEOT 405 T16 en Sébastien Loeb herhaalde dit in 2013 met de PEUGEOT 208 T16 Pikes Peak, waarbij hij het record op de 20 kilometer naar de top verpulverde met een tijd van 8’13’’878. Aan de winnaarsmentaliteit die de PEUGEOT-teams altijd kenmerkt, is ook de overwinning van Stéphane Peterhansel in de Dakar-rally van dit jaar te danken, waarmee PEUGEOT na de vier opeenvolgende overwinningen van het merk tussen 1987 en 1990 zijn grote comeback in deze rally vierde.


"Met de Peugeot L500 R Hybrid wilden we een eerbetoon brengen aan de succesvolle racegeschiedenis van PEUGEOT aan het begin van de twintigste eeuw. Met hetzelfde streven naar prestaties en innovatie hebben wij een rank gelijnd, sierlijk en hightech beeld proberen te scheppen van de toekomstvisie van PEUGEOT op de autosport", aldus Matthias Hossann, verantwoordelijke concept cars van PEUGEOT.