/image/37/7/peugeot-308-r-concept-home.19377.jpg

De zuiver en krachtig gelijnde nieuwe Peugeot 308 onderging een gedaanteverandering en werd omgedoopt tot een ultrasportieve concept-car die zich kenmerkt door een strak en hoogstaand design.

Ontdek de 308 R

RADICALE ZUIVERHEID

/image/37/8/peugeot-308-r-concept-radicale-600.19378.jpg

De 308 R Concept laat geen enkele twijfel bestaan over zijn temperament. Zijn lage postuur, brede sporen en gespierde look steken zijn sportieve roeping niet onder stoelen of banken en benadrukken tevens de overduidelijke verwantschap met de nieuwe Peugeot 308.

Van het seriemodel neemt hij de identiteit, de zorg voor detail en het zuivere, gespierde lijnenspel over, om ze vervolgens een heel eigen dimensie te geven.

Sportiviteit zit deze radicale concept-car in de genen. Hij was het dan ook aan zichzelf verplicht om zich te tooien met de stijlelementen van dit ultrasportieve universum.

Zijn interpretatie is innovatief en uniek. De voorkant is uitgevoerd in mat rood, dat contrasteert met de zwarte textuurlak met blauwachtige accenten van het achterste deel. Beide kleuren komen samen in een kleurverloop, met een schuine uitsnijding geïnspireerd op die van de supersportwagen Onyx.

EXTERIEURDESIGN

De specifieke koetswerkelementen die de 308 R Concept onderscheiden van de nieuwe Peugeot 308 werden niet gewoon toegevoegd maar daadwerkelijk geïntegreerd. De deuren, de voorschermen, de flanken en drempels van het koetswerk, de motorkap alsook de voor- en achterbumper zijn uitgevoerd in koolstofvezel en bevestigd op een metalen structuur. Enkel het dak en de achterklep werden overgenomen van het seriemodel.

De voorkant oogt agressief met drie luchtinlaten in het onderste deel. Ze strekken zich uit over de hele breedte van de bumper, die de aan weerszijden 30 millimeter bredere sporen bedekt. De centrale luchtinlaat bestaat uit fijne horizontale spijlen, omkaderd door een rand in blauw getint Dark Chrome. De zijdelingse luchtinlaten zijn bekleed met een rooster in koolstofvezel. Dat geheel geeft de motor de nodige frisse lucht voor de voeding en afkoeling van de 270 pk. De luchtstroom ontsnapt van onder de motorkap via twee openingen.

Het radiatorrooster, met een sierrand in blauw getint Dark Chrome, staat verticaal door de vernieuwde afwerking van het rooster. Het heeft een matzwarte achtergrond en bestaat uit elementen die samen een dambordmotief vormen, waarvan het volume in zijaanzicht duidelijk te zien is. In vooraanzicht zijn het de evolutieve afmetingen van de elementen links en rechts van de Leeuw die het perspectief creëren.

De Full Led-koplampen van het standaardmodel zijn stevig verankerd in de bumper. De zes groepen leds dragen bij tot de vastberaden uitstraling van de 308 R Concept.

In profiel wordt het 26 millimeter verlaagde koetswerk geaccentueerd door een matzwarte sierstrip onderaan. Deze verbindt de uitgesproken wielkasten die op hun beurt de 19-inch velgen met tulpmotief herbergen. Op elke velg vindt men een leeuw in blauw getint Dark Chrome, terwijl een van de vijf spaken is getooid met een mat rood R-logo.

Aan de achterzijde vindt u drie led-lampen in de vorm van de haal van een klauw, die worden onderbroken door de verbrede achterschermen. Die laten trouwens het uitgesproken toespoor van de achtertrein zien, een teken van stabiliteit in de wereld van de sportwagens. Om deze radicale stijl in schoonheid af te werken, steken twee symmetrische uitlaatpijpen door de zwart gelakte sierelementen rond de luchtuitlaten.

1.6 THP MOTOR
270 PK

/image/38/2/peugeot-308-r-concept-moteur-445.19382.jpg
/image/38/3/peugeot-rcz-moteur-1-445.19383.jpg

De 308 R Concept ligt stevig op de weg en gebruikt de nieuwe 1.6 THP turbobenzinemotor met directe injectie van de RCZ R, één brok spierkracht. Het maximumvermogen bedraagt 199 kW (270 pk) bij 6000 t/min en het maximumkoppel 330 Nm tussen 1900 en 5500 t/min.

Aan deze nieuwe 'EP6CDTR'-motor is ontzettend veel aandacht besteed, veel onderdelen zijn aangepast of volledig herontwikkeld om het gewenste potentieel te bereiken en een sportieve maar betrouwbare krachtbron te bekomen.

Zo onderging het motorblok een specifieke thermische behandeling om het sterker te maken. De Twin Scroll turbo werd speciaal ontwikkeld en is ideaal gedimensioneerd voor de beoogde toepassing en prestaties.

UITDAGEND TEMPERAMENT

/image/38/4/peugeot-308-r-concept-route-600.19384.jpg

Om zijn potentieel optimaal te benutten, werd de voortrein uitgerust met een Torsen-differentieel met beperkte slip. Dat vertaalt zich in een toegenomen stabiliteit bij acceleraties en krachtig remmen en helpt om het gewenste traject aan te houden in scherpe bochten.

De 308 R Concept kan rekenen op een remsysteem op maat van de geleverde prestaties. De Alcon-schijven hebben indrukwekkende afmetingen: 380 millimeter diameter en 32 millimeter dik vooraan, 330 en 22 millimeter achteraan.

Ze zijn zwevend gemonteerd op een bol in aluminium en worden omklemd door vaste remzadels met vier zuigers. De opmerkelijke remkracht wordt op het wegdek overgebracht via banden met de maat 235/35 R19.

PEUGEOT i-COCKPIT

/image/38/5/peugeot-308-r-concept-icockpit-1-600.19385.jpg
/image/38/6/peugeot-308-r-concept-icockpit-2-600.19386.jpg
/image/38/7/peugeot-308-r-concept-icockpit-4-600.19387.jpg

Met zijn compacte afmetingen, zijn beperkte overhangen en zijn lage gewicht heeft de 308 R Concept alles in huis om een snedig weggedrag neer te zetten. En om dat ten volle te benutten, is de rijhouding ideaal dankzij de Peugeot i-Cockpit. Zijn zuivere en karaktervolle design belooft onuitgegeven rijsensaties.

De bestuurder voelt zich van bij de eerste rit thuis door het gemak waarmee de auto zich laat rijden en bedienen. Het compacte stuur vergemakkelijkt parkeermanoeuvres en versterkt de rijsensaties. Het hoog geplaatste dashboard staat perfect in het zicht van de bestuurder. En met het uitzonderlijk nauwkeurige design zijn gegevens perfect en snel afleesbaar, zonder dat de bestuurder zijn blik van de weg moet afwenden. Tot slot verenigt het grote 19”-touchscreen alle bedieningselementen voor een eenvoudige en intuïtieve ergonomie.