/image/31/8/308_r_hybrid.19318.jpg

"Slechts dankzij onze honger naar uitdagingen en de geweldige basis die de 308 ons biedt, was het mogelijk om een auto uit het C-segment met een dergelijk vermogen te realiseren. '' Jean-Philippe Delaire, PEUGEOT Sport

ONTWIKKELD DOOR PEUGEOT SPORT

i

PEUGEOT Sport heeft gebruikgemaakt van zijn technische knowhow en wedstrijdsportervaring om de definitie van de onderdelen en hun plaatsing te optimaliseren. Zo beschikt de hybride-aandrijflijn over drie verschillende "motoren" die de auto onafhankelijk van elkaar kunnen voortbewegen:
- de viercilinder 1.6 THP 270 S&S-benzinemotor, de 1,6 liter motor met het hoogste specifieke vermogen ter wereld,
een motor met een vermogen van 85 kW/115 pk die is verbonden met de 6-versnellingsbak,
een motor, met dezelfde kenmerken, die gemonteerd is op de achtertrein.

Om een onberispelijk en sportief rijgedrag te waarborgen is het zwaartepunt zo laag mogelijk en zo ver mogelijk naar het midden geplaatst. De lithium-ion-batterij van 3 kW/h, die een uitstekende verhouding tussen vermogen en afmetingen biedt, is onder de achterstoelen gemonteerd, op de plaats van de brandstoftank. De tank met een inhoud van 50 liter is nu in de bagageruimte ondergebracht, boven op de motor achter en de twee transformatoren. In hun streven naar perfectie hebben de ingenieurs van PEUGEOT Sport de bodem van de tank volledig nieuw ontworpen zodat deze perfect aansluit op de onderdelen die onder de tank zijn gemonteerd. Zo werden enkele millimeters extra in hoogte gewonnen die ten goede komen aan de prestaties.

Het rijgedrag van de PEUGEOT 308 R HYbrid is dankzij de vierwielaandrijving indrukwekkend, met name bij het uitkomen van de bocht. Het remsysteem is volledig op het hoge prestatieniveau berekend en bestaat uit geventileerde remschijven vóór met een diameter van 380 mm en vier zuigers, en remschijven achter met een diameter van 290 mm. Ze worden echter bij het remmen niet altijd ingezet.
De door PEUGEOT Sport ontwikkelde aandrijflijn kan namelijk over het gehele snelheidsbereik, dus vanaf 250 km/h, de auto afremmen met behulp van de motor. Deze manier van remmen, regeneratief remmen genoemd, beperkt niet alleen de slijtage van de remschijven en -blokken, maar vormt ook een van de drie manieren om de tractiebatterij op te laden.