Nieuwe automatische transmissie EAT8

i

ZUINIGHEID EN COMFORT

/image/94/9/peugeot-308-2017-057-fr.291949.jpg

De nieuwe automatische transmissie EAT8i kent een tot wel 5% zuiniger praktijkverbruik dan de EAT6, dankzij het hogere rendement. Dit wordt gerealiseerd door:

  • het Stop & Start-systeem dat al in werking treedt voordat de auto volledig stilstaat; en de motor opnieuw kan starten in de 2e of zelfs 3e versnelling;
  • een accumulator die bewegingsenergie opslaat en deze gebruikt bij het wegrijden;
  • 2 extra versnellingen;
  • gebruik van olie met zeer lage viscositeit;
  • een speciale ECO-modus met vrijloopfunctie (tussen 20 en 130 km/h); dit is afhankelijk van de motorisatie;
  • het lagere gewicht en de compactere afmetingen.

Het wisselen tussen de versnellingen is verbeterd. Progressief, lineair zonder echt voelbare overgangen en nog reactiever dan de EAT6 . Dankzij de optimalisering van de koppeloverdracht tussen motor en transmissie en de 8 versnellingen, waardoor het toerental bij het schakelen minder ver terugvalt, schakelt deze transmissie bijzonder soepel. Een garantie voor veel rijplezier. Ook bij het wegrijden en tijdens parkeermanoeuvres is de EAT8-transmissie een toonbeeld van comfort.

De nieuwe EAT8 automatische versnellingsbak is als eerste verkrijgbaar op de nieuwe 308 GT 2.0 BlueHDi 180 en zal in de loop van 2018 beschikbaar komen op andere motoren en modellen.

INSTINCTIEVE BEDIENING EN ERGONOMIE

/image/94/8/peugeot-308-0905prod-301.291948.jpg

Daarnaast is ook de bediening veranderd. De EAT8 is voorzien van de nieuwe Shift and Park by Wire-bediening. Dit is gebruiksvriendelijk en werkt instinctief dankzij een ergonomische, gemakkelijk te bedienen elektronische selectiehendel. Met de standaard aanwezige schakelflippers aan de stuurkolom kan handmatig worden geschakeld zonder dat de automatische stand wordt gedeactiveerd.

Maak kennis met de nieuwe automatische transmissie EAT8 door een proefrit te maken in de nieuwe Peugeot 308.

/image/94/7/308gtberline.291947.jpg